September 2, 2019

August 12, 2019

May 13, 2019

Please reload

Senaste inlägg

Vad är meditation?

January 21, 2018

1/1
Please reload

Utvalda inlägg

Nyfiken på att prova vegankost?

November 4, 2019

 

 

Att äta vegankost behöver inte alls vara svårt eller tråkigt. Fördelarna med mer växtbaserad kost är stor både för hälsan och för vår planet! Jag rekommenderar verkligen alla att äta mer vegetariskt eller veganskt. För mig är det viktigt att tänka hållbart och naturligt. Det som är bra för mig är oftast det som är bra för jorden.

 

Vi brukar inte äta jätte avancerad mat i vår familj. Vi kokar en stor kastrull bönor så att vi har i flera dagar. Till det äter vi ofta qinoa, hirs, bovete eller ungsrostade grönsaker plus färska grönsaker av olika slag beroende på säsong. 

 

Mina tips för att testa mer vegansk eller vegetarisk mat:

 

Koka egna bönor, så mycket godare än de på burk eller tetra! Går bra att frysa in också. 

 

Byt ut vanliga mjölkprodukter till havremjölk, havregurt eller andra växtbaserade alternativ. Oatlys produkter är kanon! Testa Oatlys turkiska havregurt den är super god. Tyvärr få man inte berika ekologiska produkter så vi väljer alltid de som inte är ekologiska i detta fall. I de berikade produkterna finns D2, B12 och kalcium vilket kan vara svårt att få i sig genom vegankost. 

 

Qinoa är verkligen ett super frö. Vi äter qinoa varje dag. Som gröt eller till bönor. Qinoa är proteinrikt och innehåller alla de livsviktiga aminosyrorna som inte kroppen själv kan producera. Det innehåller också en hel del omega 3 och en massa vitaminer och mineraler som Zink, B-vitamin, kalcium, järn, kalium, E-vitamin och fosfor.  

 

Annammas vegetariska produkter. Jag gillar egentligen inte färdig mat, men dessa har vi alltid hemma. Anammas sojafärs och formbarfärs. Kan vara ett alternativ för dig som gillar köttfärssås och köttbullar. Kanske ett sätt att introducera mer vegetarisk mat till barnen. 

 

Oljor. Pröva olika kallpressade oljor. Vi äter olivolja, rapsolja, kockosolja, sheasmör, hampaolja, sesamolja, chiaolja mm. Genom att använda olika oljor får man i sig olika fetter. Omega 3 finns inte i olivolja men i raps, hampa och chiaolja. Att få i sig omega 3 är viktigt om man väljer bort att äta fisk. Jag äter periodvis också aljomega 3 i kapslar. 

 

D-vitamin. Om man väljer helt vegansk kost är det viktigt att få i sig D-vitamin. Det finns i berikade produkter, men kan ändå vara bra att äta som tillskott. Vi äter D-vitamindroppar från Holistic.

 

Chiafrö är rika på omega 3 och protein. Gott i smothies eller gör chiapudding. Chiapudding är väldigt uppskattat här hemma:) Servera med frukt och bär. 

 

Lycka till och hoppas jag har inspirerat till mer vegansk eller vegetarisk mat!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Följ oss